riesens

Alla inlägg under november 2013

Av riesens - 29 november 2013 08:15

Har inte varit så aktiv denna vecka, men lite har vi hittat på!

Sök var det i helgen.

Aino spanar ut i skogen!


Gick ett bra pass!

Fina tomslag, hittade sina figgar och släpade ut matte på påvisen!

Duktig tjeja!!

   


Sista skicket.


 

Lite halvläskiga rötter.. tycker jag.

Fattas bara krokodilen...   


Kax med sin boll!

   


Lisa och Dagny.


Hundarna har uträttat en del jobb i veckan också.

En enkel promenad med lite vikter på olika sätt gör det hela lite roligare, iaf för matte då hundarna blir liite tröttare..   

   


Fantastiskt väder har vi även i november detta år.

Helt fantastiskt!!


Såklart inbjuder det till lek och bus!

Ilon har bråttom till säkerheten.. vem skulle inte skynda på stegen med den där flängandes efter sig..   

   


Hon har mycke spring i benen, den lilla Aino.

 


Flera uppletande med bägge vovvarna har det också blivit.


Aino på väg in med ett föremål..

  


Lite lydnad har vi också hunnit med, däremot inga spår på flera dagar..   

Det får jag göra något åt!

Avslutar med en bild på Aino som leker rådjur.

 


Det var en del av min vecka!

Ser fram emot helgen!

Syster kommer upp och hälsar på, nog ska jag kunna lura med henne på saker..   

Och sedan är det såklart jul pyssel och pynt som ska fixas också!!


På återseende! 

Av riesens - 25 november 2013 09:30

Däck är ganska fula.

Dom är oftast i vägen.

Dom är tunga.

Och man kan kampa med dom.

Det tycker Ilon.

Skrutt hund..   


 

Hej på er!


Av riesens - 24 november 2013 17:00

Jag fick ett mess på fredagen..

"Du har inte lust att göra uppletande eller något liknande imorgon?"

Jag- "Uppletande..??! Tror du att du kommer undan med 'bara' ett litet uppletande??   "

Frågan är om jag någonsin mer kommer få ett mess från Carro, där hon undrar om jag är sugen på lite träning efter en dag som igår..??   

Strålande vackert väder var det hela dagen!

Perfekt för hundträning!

Qulingens Första Merlin var taggad!

 


Gjorde sitt bästa för att reta gallfebern på matte..

Men envisast vinner!!   

Vi tränade lite gripa apporten övningar.

Murre håller apporten jätte fint, inge tugg, men när man medvetet gärna hoppar på apporten både en och två gånger, innan man griper den.. nja då är det dax att styra upp den leken lite!

 


När vi berättade för honom hur vi ville ha det..

Ja, då gick det bättre!


En liten filmsnutt på den övningen.

Ingen lätt stressad hund..   


 

Sedan fick Aino komma ut och sola sig lite!

Hon var glad!

   


Carro tog lite bilder när den lilla vovven var still.


Härligt med frost i solsken!

   


Galna Aino!

 


Vi tränade också gripa-apporten-på-rätt-sätt, enligt matte..

 


Sedan har jag börjat med lite nya övningar.

Inkallning med ställande är ett av dom momenten..

Ser bra ut så här långt..   


 

Även en platsliggning hann vi med.

 


Jag lurade ut Carro på spårträning också!

Jag lånade hennes kropp och som tack lade jag två spår åt Murre..

 


Aino spårade med lite för hög drift, kan det vara för att det var en ny spårläggare..??

 


Markerade sina apporter bra!


Qbus fick också komma ut och lufta sig lite.

Fick frispåra Ainos begagnade spår.. 

 


Sist av allt körde vi ett uppletande!

Tycker det gick jätte bra!

Aino har inte gått många upplatande i år, men det ska det bli ändring på tänkte jag.

3 föremål hittade hon.

Två som vi medvetet hade lagt ut och ett nära som jag tappat när vi vallade.

Det var jag riktigt nöjd med!

   


Murre fick också leta saker.

Han hanterar sina föremål på ett exemplariskt sätt!!.. är lite avundsjuk där..   

 


Sist ut fick bli Qbus.

Carro preppade rutan med 8 föremål, gissa om han blev trött??!   


Tack för en fantastisk träningsdag!!

Det gör vi om!.. eller??   


På återseende!

Av riesens - 23 november 2013 19:00

I veckan har det faktiskt blivit en del spår!

Efter ca 10 dagars uppehåll tyckte jag att det var dax att ta tag i spåret igen, innan det blir snö!..

Kommer ångra mig annars..   

Sagt och gjort!

Jag och Jeanette träffas för spår en morgon.

Se så kul man kan ha när man spårar!

 


Svala spårar riktigt fint!

Det har du gjort bra, Jeanette!!   

 


 


 


Sedan var det Ainos tur.

Och OJ vilka spår hon levererar!!

Riktigt, riktigt nöjd!!!

Fart och intentisivitet helt okej, likadant med apporterna men vinklarna var suveräna!!.. varenda en av dom..  

Det blev lite filmat.

Tack för det Jeanette!

  


 


 


  

Även så spår nr 2 för veckan gick super!

Fortfarande super fin i vinklarna och även på apporterna.

Läckert kort..   


 



Alltid roligt med spår!!


På återseende!





Av riesens - 22 november 2013 17:00

Som vanligt när Monica kommer blir det suverän hundträning!

Fast denna gång glömde jag kameran i fickan..   

Underbart fint väder med solsken och 10 grader varmt!

Och tar bara 3 kort på Maria och Zäpo.

Här kommer ett av dom.

 



Men jag får väl försöka fortsätta skriva utan kort..

Jag fick bra hjälp med mina moment som jag ville ha en extra check på.

Alltid nya ideér och tips!

Jag tränade på bla sakta gåendet, inför bruksets framåtsändande, det är verkligen svårt för en hund som Aino.  

Vi kikade även en del på ställande och läggande under språngmarsch, satan vad det var nyttigt!

Matte har en del att träna på hos sig själv, en arm som ska vara exakt rätt när kommandot kommer. 

Förstår att ni inte fattar, men huvudsaken är att jag har fattat..   

Checkade även av apporteringen, där Aino har utvecklats!

Något som känns jätte roligt!   

Härlig helg på alla sätt!

Kul att se hur det utvecklas för alla!


Tack för att du står ut med oss Monica!!   


På återseende!


Av riesens - 20 november 2013 08:45

Trodde det var Aino som jag skulle utveckla i uppletandet..

Men det är Qbus som får gå uppletande två dagar i rad!!

En nöjd Q efter ett pass.

Rulla sig med bollen är livet!

 


Ska nog tänka om lite..

Båda ska få gå i uppletande rutan hädanefter!   


Hej på er!



Av riesens - 19 november 2013 10:30

I förra veckan gav vi oss på ett nytt moment, stegklättring!

 


 


 



Har faktiskt aldrig provat det med Aino tidigare, vilket har sina förklarliga skäl.

Tänkte väl som så att jag tar det när den dagen kommer då vi faktiskt måste, förhoppningsvis kanske hon har hunnit lugnat sig liiite tills dess..

Njaaa kanske inte.. men jag gjorde ändå ett försök!

Över all förväntan!!

Wow!

Hon tog det riktig lugnt!

Efter några försök såg det faktiskt ut så här!


  Jag ser en ljusning på den mardrömmen..   


Hej på er!


Av riesens - 18 november 2013 09:29

Jag måste vara sjuk..?

Jag tar knappt några kort alls!!

Vad har hänt??

En hel tränings helg med fantastiskt väder, inte ett kort taget...

Kanske tog 3 kort, jag ska kolla.

Om det är så kommer jag att lägga ut dem!

Så idag är det måndag, ny dag, ny vecka, skärpning!

Kameran kommer att vara med överallt!

Blir ju så tråkiga blogginlägg när man inte har kort till..


Allt om helgen kommer!


Hej på er!


Ovido - Quiz & Flashcards