riesens

Alla inlägg under februari 2012

Av riesens - 29 februari 2012 09:45

..för både barn och hundar!

Tjatande barn som vill åka buss och tåg.. så det fick bli en resa med buss och tåg.

Här i väntan på bussen.

    


Simon missade dock nästan hela resan då han somnade..

 


Vi åkte till Helenelund och letade upp en lekplats.

Vovvarna var såklart med.


Lekplatsen låg på en skola och innan man klev in möttes man av denna skylt.

Helt rätt!

    


En labyrint.

 


Linnea klättrar.

  


Hittade lite roliga inställningar på kameran.

Snyggt!

  


Gungor av olika slag.

  


Ett kort på Qbus.

Stiligt, tycker jag!

 


På väg hem blev det lite kontakt träning på perongen med Aino.

  


Inga problem att tåg anlände och folk kom och gick.

Aino har haft vattensvans i veckan, därav täcket.

      


En Linnea och Ilon på bussen hem.

 


Jag var tröttare än barnen, när blir barn trötta egentligen..??

Hundarna var faktiskt ganska nöjda vilket uppskattas mycket från min sida.

Solen sken på oss hela dagen, vilket var underbart!

Något mer som var underbart, var att innan vi åkte hemifrån hade jag med hjälp av barnen städat hela huset!

Så skönt att komma hem och det är fint!.. iaf några timmar..   


Idag ska jag besikta bilen.. håller alla tummar..

På återseende!

Av riesens - 29 februari 2012 06:47

Det är ljust, nu!!!

Underbart!

Av riesens - 28 februari 2012 07:15

Sökträning på scemat.

Vi var ett gäng på fem hundar, aldeles lagomt!

Banan vi planerat var upptagen så vi fick åka vidare till en annan.

Där ute var det en hel del snö kvar men det är tur man har en terräng gående barnvagn..

Kanske därför den ser ut som den gör..   

Simon tycker om sin vagn.

Här har vi lite dragkamp om kopplet.


Aino var första hund ut och idag var det återigen en hel del spring i benen.

Kan även bero på att matte inte alls var koncentrerad denna dag.

  


Full fart över stigen till mig.

  


Kerstin körde vindövningar.

Det är väldigt klurigt att få till det bra och att man läser hunden.

Tessie var duktig på att lura oss..

  


Marie körde markeringsövningar med sin Hexxa.

Det gick riktigt bra!

 


På väg in med lösrullen!

    


Simon roade sig med allt möjligt.

Här skjuter han saker och det gör man tydligen från ögat..

  


Kajsa med Nellie.

Hon var på hugget dagen till ära!

 


Gick raka fina skick.

 

  

Maria med sin Stella var också med och de började med markeringsövningar.

Fick inga kort på dom av någon anledning..?


Ännu en sökdag att lägga på högen!

Nu går vi mot bättre tider vad gäller all träning, så även söket och det ska bli roligt att se hur hundarna utvecklas.


På återseende gott folk!

Av riesens - 24 februari 2012 11:20

Kyckling, stekt halloumi ost och grönsaker.

Gott som sjutton!

 


Medans Linnea är på simskola...

 


... måste jag och Simon roa oss själva!

 


Man kommer långt med ett halsband och ett får.


Hårtorken är också rolig!

    


Lite matsäck på leverpastej smörgås och en apelsin, då har man och göra i 45min.


Hej på er!

Av riesens - 23 februari 2012 20:00

Ni märker det också va?

Solen värmer, det är ljusare längre på eftermiddagarna, fåglarna kvittrar, det droppar från husen..

Det är faktiskt på väg att bli vår!!

Underbart!

Fast jag tycker vintern har varit helt ok.

Torrt och fint väder tills snön kom, sedan har snön legat och vi har haft riktigt kallt med underbara vinterdagar.

Försvinner snön nu, har vi väl haft snö lagomt länge också.

Helt perfekt!

Nu känner jag av att spårsuget kommer sakta tillbaka.

Långa skogspår åt Qbus, fortsätta lägga spårgrunden på Aino.

Äntligen!

Jag börjar i morgon..


 På återseende!

Av riesens - 22 februari 2012 09:05

Det är klart man ska äta iaf en semla om året!

Och igår var just den dagen..

Självklart hembakade...


De blev väldigt mäktiga och barnen fick dela på en, det räckte gott och väl, då de bara slickades rena från grädden och mandelmassan..   

    


Grädden var godast..

 


Sedan har vi en ny aktivitet på kvällarna, vi spelar spel.

Simon väldigt koncentrerad i bamse spelet.

 


Hur söt som helst!

 


Och jätte glad när han fixade det!

   



På återseende!


Av riesens - 20 februari 2012 13:00

Ett gäng på fyra glada träffades i helgen för lite sök.

Djup snö och orörd skog, det kunde inte bli bättre!

Det var en del taktik snack om träning och fortsatt träning, olika övningar, mycke nyttigt.

Fast jag tror att det är jag som håller låda mest och pratar sönder öronen på folket..

Tur att jag figgar emellanåt, där måste jag vara tyst.   

Först ut var Kajsa och Nellie.


Det var lite blandat, tomslag, flying, figgar.

Tycker det gick bra!

      


Sedan var det Kerstin med Tessie.

Kul att se hur den hunden har förväntningar på gruppen och skogen numera!

Det är full fart med egna intiativ, vilket i detta fall bara är positivt!!


Det blev flying och system träning.

  


Riktigt fint!

  


Här däremot är vi inte lika glada för egna intiativ.

Så kul ska vi inte ha, ellerhur Kax..?

Mycke spring i benen.. massor...

    


Men pigg och glad!

Kunde gå ut på samma ställe gång på gång, med god fart och motivation, sedan att han inte sprang på några figgar var ju knappast hans fel.. typ..

Fint fokus och målinriktad..

Vi ska höja figurant intresset, så att det blir lite mer värdefullt att finna de vilsegådda personer.

Variera belöningen.

 


"Titta!! Kom får du en godis!... snälla staaaanna..."

Nja riktigt så faligt är det inte, men hon har mycke hög fart in och jag önskade hon kunde börja bromsa i tid...

  


Nästa hund var Aino.

Mitt mål för dagen var att få ner springet i benen, som jag tycker har ökat.

Så dagen till ära, poppar och gömma sig på samma ställe.

Mot slutet fick hon några dolda, när hon hade jobbat ett tag och den värsta överskott energin var borta gick det riktigt bra!


Hon är en rolig hund med massor av energi!

Me like!!   

    


En trevlig dag med trevligt sällskap, TACK!


På återseende!


Av riesens - 18 februari 2012 19:45

Vi åkte upp till Dalarna för att besöka min mor och far.

Alltid så avslappnat och trevligt!

Underbart god mat, som alltid..

Barnen stormtrivs!

 


Ett varsitt äpple på kökssoffan!


Bus med morfar..

 


Simon var snabb och snodde morfars fåtölj, men han kunde tänka sig att erbjuda plats i knät..

   


Skägg kan vara spännande...

Drar man i det piper det samtidigt..   

  


Två ungar med varsin "ryggkliare"..


Vi gjorde även ett besök i gruvan under lördagen.

LInnea följde med och hon tyckte det var jätte spännande!

Kramade min hand och sa "mamma, jag är rädd"  

   


En tunna vid ett av schakten som de hissade upp stenmalmen i.

Bakom syns en timmer vägg som har varit världens högsta men ett ras på senare tid gjorde att den är inte fullt så hög längre.

Läskiga höjder och djup.

Runt denna tunna kunde det stå 7-8 man som lät sig hissas upp vid hemgång.

En fot på tunnan och en hand på repet.. huvva..


Det ni ser på väggen är malmockra, det används för att framställa falurödfärg. 

 


Våran guide för dagen.

Han visar hur arbetarna tog sig ner och upp i gruvans mörker och till deras hjälp hade de facklor.

Den lilla som han håller i, var en som de höll i munnen för att kunna klättra upp och ner från höga stegar med redskap i händerna.

De brann ca 20 min och ofta sveddes ögonbryn och ögonfransarna bort på gruvarbetarna när facklan var på väg att brinna ut.

    


Linnea smyger fram för att kika ner i en grottsal.

 


En stor sal där flera arbetare jobbade.

Timmer väggen var till för att stötta taket.


Här nere bevaras allt möjligt, som tex denna gran som stått där ett helt år utan att barra.

Den förra stod i 9 år innan de bytte ut den, inte för att den barrat utan för att den hade blivit vit av ockran.

Eller som Fet Mats, som begravdes i ett ras och hittades inte förän 40 år senare, bevarad precis som han såg ut den dagen han åkte ner i gruvan.

Dock började han ruttna efter ett tag uppe ovanför markytan.

Kanske kan vara lösningen på alla antirynk krämer och evigt liv..

Bosätt dig i en gruva.

    


En upplyst grotta.


Tillbaka och väntar på hissen.

Lika mycket som hon kramade min hand, gick hon själv precis efter guiden i grottgångarna.

Ett tag var hon längst fram i sällskapet och jag hamnade längst bak när vi skulle klättra uppför en en trappa.

Hon var duktig, väldigt intresserad och tyckte det var mycket spännande!

    


Väl hemma igen.

En glad tjej!

   


Söndagen gav jag mig ut på längdskidor.

Inget jag brukar pyssla med och det vara flera år sedan sist, men jag måste erkänna att det är riktigt kul!

Iaf när man kan åka på en platt frusen sjö..

   


Gamla Ronja satte fart och kom linkandes bakom..

Galna hund som inte hör något.

Mamma var tvungen att springa ikapp..

   


Aino diggade livet på isen.

Oändligt stora möjligheter för fysisk aktivitet!

   


Full rulle!

 


Simon promenerar på isen.

 


Det var verkligen underbart väder, så vi tog en sväng till Åsbobacken för lite pulka åkning.

Linnea på väg till backen.

   


Morfar och Linnea på väg ner.

På den gamla "bobben" som är närmare 28 år!

Den har jag åkt på när jag var liten..

 


Linnea provade även sjärtlappen.

 


Simon satt även på sin..

Hur söt som helst!

    


Mormor tog sig en sväng ner på en sjärtlapp..


..och då vågade även Linnea sig på en tur!

Men det handlar om en viss skicklikhet och för att få det krävs träning.

  

Simon och mormor på väg neröver!

    


Vi hade även med oss lite apelsin och äppel klyftor till backen!

Vilken sol det var denna dag!

Där hade jag kunnat sitta hela dagen och bara njutit av värmen.

 


Tack för en jätte trevlig helg!


På återseende!


Ovido - Quiz & Flashcards