riesens

Alla inlägg under juli 2011

Av riesens - 30 juli 2011 23:00

Just nu ligger jag i lite av hårdträning..

Eller nja.. inte jag direkt utan min hund.

En viss Qbus.

Jag må gnälla på denna hund men spåra det kan han!!

Jag blir så j*vla imponerad av denna vovve ibland så jag får ståpäls på armarna!

I någon vecka nu så har jag bara spårat skogsspår där jag tillåter honom att börja använda en helt annan teknik än han brukar i Ipo spåret.

Han lär sig snabbt, högre näsa, högre fart, vindar in när han får tapp.

Från det till att som idag, när jag lägger spår på åker, bara suga tag i spåret, ta vinklar klockrent, markera alla apporter fläckfritt, ha bra fart och gå i spårkärnan varje steg!

Jag ryser nästan...

Fan vilken spårhund denna vovve är!!

Ingen av mina tidigare hundar har varit i närheten och jag tror inte jag sett någon som varit väldans mycke bättre heller..

Får jag någonsin en liknande..??!

Ja, kanske..

I Aino bor också en liten spårhjälte och än så länge ser det riktigt bra ut!

Nog för att damen måste lära sig ett och annat, men hon har suget, driften, intensiteten, viljan och en fantastisk/fanatisk arbetsmotor!

Det blir nog också riktigt bra, tids nog!

Men tillbaka till Qbus, för det var ju han jag skulle hylla idag..

Ville bara skriva några rader om denna hund som spårhund.



    Har massa bilder jag skulle kunna lägga ut men orkar inte gå igenom alla 81000 olika bilder.. jag hittar inte på antalet..


På återseende!

Av riesens - 29 juli 2011 16:33

Förra veckan var jag till Knivsta bk för lite träning!

Vi la spår först åt våra hundar.

Qbus fick ett lååångt, över kilometern, som Annika var snäll nog och gick ut åt mig, Tack!

Ina fick ett spår med flera vinklar och några godishögar.

Aino fick ett grusspår på parkeringen.

Linnea gick med Ina.

Nyttigt faktiskt för då kan man inte frestas att styra om det skulle bli

problem..   

Linnea sköter uppgiften klanderfritt!! 


Tror Linnea får ärva Ina om några år när jag tävlat klart henne..  

  

Sedan höll vi oss på planen för lite lydnadsträning.

Om man lyssnar noga på filmerna avslöjar Jenny topphemliga uppgifter om mitt tränande och tävlande..   

Här går Qbus ett framåtsändande.

Det är verkligen inget jag har tränat.

Han kan framförgåendet i de lägre klasserna och han kan framåtsändadet i Ipo:t, så jag tänkte "hur svårt kan det va??"

Korrekt är det inte och lååångt kvar om det ska bli riktigt bra!.. men det är andra gången jag tränar momenetet så hur höga krav får man ha..?


 

Skickar tillbaka honom.


 

Sedan har vi tungapporten.

Hur sött får det vara??!

Bra med barn ibland...   


 

Tycker Q gjorde en hyfsad lydnad efter sitt långa spår.

Inget märkvärdigt på något sätt men utför det jag ber om.


Har fler filmklipp och bilder från lite allt möjligt som kommer att läggas ut inom kort!

På återseende!

Av riesens - 28 juli 2011 09:30

Jag tar gärna kort på barnen när de sover.

Tycker det är roligt av någon anledning..   

I soffan på jobbet.

Hemma vid köksbordet. 

 Hemma i soffan.

  

Sover inte här men nästan..

Han vet hur man gör det bekvämt för sig..   


Avslutar med en puss bild.
Vi hade pusskalas jag och Linnea..

 

På återseende!

Av riesens - 27 juli 2011 07:51

Sa jag att Ilon smällt i sig en hel pizza..??

Nä, tror jag glömde det..

Han fick frukost idag.

Efter två dagars bantning...

---



Av riesens - 27 juli 2011 06:30

Vi byter hund ibland på jobbet.

Qbus fick åka buss med Leo en dag.

Det är väl inget som bekommer herrn men det är alltid bra miljöträning!    

Ganska söt är han ju... ibland iaf.. 

 

På återseende!

Av riesens - 26 juli 2011 11:30

Vi har en dotter som är galen i tåg!

Så fort hon ser tågräls tjuter hon att tåget kommer!

Det tjatas hela tiden på att få åka tåg så vi tog en eftermiddag och åkte lite tåg.

Men först var det hiss.

Simon lite skeptisk..


Sedan ska det väntas på stationen..

Aino och Ilon fick följa med som miljöträning.   


Tuff tjej som sitter på tåget!  

 

Det var spännande tyckte de båda två!

Inte alls så dum aktivering för både barn och hundar!


På återseende!

Av riesens - 25 juli 2011 14:00

Har en hel del bilder att blogga lite om.

Bla annat när vi var i en lekpark för ett par veckor sedan och barnen lekte..

(När vi var i lekparken kallade jag detta djur för kaninen hela tiden, inte förrän jag såg bilderna på datorn och fick det kommenterat för mig såg jag att det var ju en åsna..   )


..medans jag tränade Qbus.

Jag läste även bok när jag inte gav dem fart på gungorna eller tog emot i rutschkanan.

 


En annan dag lekte barnen nere på agilityplan.. 


..självklart medans jag tränade.

Linnea tar kort.  


Simon försöker sig på att lära Q hopp.. eller nått..    

Båda barnen har varit med mig några dagar på jobbet och det har de inget emot när man får äta lunch i soffan framför en film!   

Lyxigt, va?!

 

Idag har jag fått däcket rakt på smalbenet i hög fart, trodde benet skulle gå rakt av..

Frans fick springa nere på ängen under lunchen med mina töser.

Han tycker det är sådär roligt att ha ett tungt däck bakom när han försöker komma ifatt tjejerna.

Han lyckas, men tycker det är lite irriterande att inte kunna röra sig fritt, det tycker inte jag!

Tycker det ser bra ut när han för var kraftansträngning blir lite mer trött..   

Har cyklat med mina vovvar en sväng och det gillades skarpt!

Det har varit lite tråkiga dagar nu under helgen och slutet på förra veckan då min bil inte fungerat som den ska.

Men nu är allt återställt och hundarna ska få sitt!

Lydnad, iaf med Q, uppletande samt spår väntar vovvarna i eftermiddag.


Ha en skön vecka!

Det ska jag ha!


På återseende!

Av riesens - 22 juli 2011 11:00

Jag har äntligen gjort något som jag velat göra i hur många år som helst!!

Jag gick på Wasa museet!

Sist jag var där var jag tolv, det var en sisådär nästan 2... nä, vi säger en himla massa år sedan..

Så i helgen for vi in!

Magnifikt!!


  

 

Det tog några timmar att se allt och läsa om skeppets spännande historia!

 

Ett gäng japanska turister..   


Skogen är full av blåbär!

Det har blivit några blåbärs frukostar.. mm.. 


Härligt det ser ut va?!

Den gröna längst till vänter kan jag verkligen rekommendera!  

På återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards