riesens

Alla inlägg under mars 2013

Av riesens - 31 mars 2013 21:24

Massor med hundträning har det blivit denna påskhelg, och det är inte slut än..   

Men även lite påskägg har vi hittat.

Barnen har varit uppe hos mormor och morfar i helgen men kom hem idag.

Såklart blev det lite skattjakt när de kom hem!

Spännande var det!

Gällde ju att tyda teckningarna till nästa ledtråd..


De var duktiga på att följa spåren..

 


Funderar..

 


Lite osams blev dom om vem som skulle något.. hade inte riktigt koll på vad det var som blev fel..

Sinom ber Linnea att komma ner från sängen och hjälpa honom att tyda nästa bild.

 


Alla papper funna..

 


..och då givetvis även skatten!!

   


Glad påsk på er alla!


På återseende!

Av riesens - 30 mars 2013 20:05

Idag har det spårats!

Först ett spår på fm tilllsammans med Jenny.

Spårmarker!!   


  Vi la ett spår till varandras hundar.

Ainos första icke förarspår.

Inget jag trodde skulle vara något problem, men det är alltid bra att checka av sådant..

Just nu koncentrerar jag mig på vinklar.

Så många vinklar blev det.

Efter lunch lade jag ett till spår åt Aino.

11 vinklar och 3 apporter.

Det går framåt i träningen bara man anstränger sig..   

Vi fortsätter att traggla vinkelarbetet.


Glad Påsk på er alla!


På återseende!

Av riesens - 29 mars 2013 22:15

..består mitt liv av detta.

Och detta är inte allt papper jag använt till näsan under en dag..

Detta är några få timmar..

  


Hoppas ni har det trevligare..

På återseende!

Av riesens - 26 mars 2013 18:30

Stallet först.

Det skulle borstas ordentligt, då hästarna fäller en massa hår just nu.

 


Medans Linnea red tog jag och Simon en promenad.

Nyfikna hästar..

 


Ut på ängarna for vi!


Hästarna tyckte vi var lite latjo, så de busade!


   


På långt håll såg vi hur ryttarna kom tillbaka..

Linnea red Safir, de är i mitten.

 


Direkt därefter, med en lunch på vägen, tog vi oss ut i sökskogen!

Här sitter vi alla tre under en gran.


Duktiga Tessie markerade oss alla..

 



Madde med Viggo.

Snygga tomslag blev det där!



 


En liten Merlin, Murre, var också med.

Riktigt duktig!

Kollade av lite rullemarkering också, vilket verkar inte bli några problem alls..


   


Ett stycke Aino, som jag tyckte höll ihop riktigt bra!

Det var länge sedan jag tyckte det gick bra, genom hela passet.. och inte bara utvalda delar..   

Kan kanske hänga ihop med att hon gjort av med lite energi i ett spår innan..   

 


Glada barn!

 


Nu är jag redo för våren!!

Så se till att komma snart.. fort.. nu!!!!!


På återseende!

Av riesens - 24 mars 2013 09:00

Underbart väder!!

Hade inget planerat alls på lördagen och så går det ju inte att ha det!   

Passade på att åka till klubben för lite träning.

Hello kitty och tigern var också med..


Ett skapligt lydnadspass blev det.

Jag tränar och checkar av appelmomenten.

Budföring är väl det jag måste träna mest på.

Framförgåendet struntar jag i..

Efteråt blev det våfflor och lite snack.

En kort men härlig promenad på ängarna tog vi innan vi for hemmåt.

 


Än så länge går det att göra snöänglar!

 


Senare på em blev det ett spår åt Aino.

Skruttfia trodde att jag lagt ut ett trasigt kaffelock som apport, bara 20 steg efter starten..

Inte okej att hon kliver ur 20cm från spåret och markerar något som inte är mitt, men dock så sött!..

Det ska tilläggas att det var en klockren markering!!

En markering jag definitivt inte hade kunnat "hjälpt" till med då jag inte ens visste om denna "apport"..   

 


Solen sken på oss!

 


Titta vilka spårmarker jag hittat!!

Nice!

   


En mycket trevlig lördag!

Idag är det ridning och en massa hundträning..


På återseende!


Av riesens - 23 mars 2013 08:53

Aino kliver in genom dörren, nonchalerar pojkarna.

Nosar runt i bäddarna, checkar av läget, "Har de fått något gott som inte jag fått?"

Qbus ställer sig på betryggande avstånd.

"Hej snygging.."

Aino vänder ryggen till.

"Åååå hon är snygg"

Aino nosar vidare.

Qbus viftar lite på svansen..

"Fan vad snygg hon är!! pip pip"

En snabb blick från Aino, under lugg.

"Pip, piiiip, kolla in mig bruden!"

Fortfarande på betryggande avstånd..

Aino: "NÄ NU JÄVLAR har du pipit för sista gången!!!!"

Som en torped utan förvarning kommer en svart blixt!!

Qbus värjar sig.

" Du är så jävla sexig när du är arg, sötnos!!!"

"Det DÄR ska du få för!!!"

Hugga, hugga, äta svart riesenhane.

"Det gör inget älskling, jag har en till sida du kan tugga på, sexi, sexiii"

Vita tänder blixtrar till, hårtussar far omkring!

Matte: "BRYT!!! FÖR I HELVETE!!"

Aino går in i andra rummet.

Qbus lägger sig i en av biabäddarna. "Suck.."


Hoppas hon är trevligare mot den framtida, tilltänkta när det väl är dax..   


På återseende!





Av riesens - 21 mars 2013 08:30

Det var tänkt spår varje dag..

Men så kom snön!????????

I måndags fick jag till det så det blev 500(!)steg spår, passade på innan snön kom.

Duktiga jag!

Och duktiga Aino som gjorde det hela riktigt bra!

Nu väntar jag på barmark igen, och vänta verkar vara nyckelordet här..

Däremot har det blivit inomhus sök och en del lydnad.

Tipsen från Monica tränas det på för fullt!

Tyvärr inkluderade de flesta tipsen en medhjälpare.. kan ibland vara lite svårt att få till då jag oftast tränar ensam.

Men nu är det snart tävlingssäsong!.. herregud det är inte bara snart utan typ, NU!!!!!!

Så det är bara att grabba tag i alla som har två ben och en hjärna!

Shit.. nu fick jag lite panik!

Det är snart april!


Här tränar vi ligg al'a Monica.


Avslutar med en bild på barnen!

   


På återseende! 


Av riesens - 20 mars 2013 19:45

Fortfarande har jag lite jetlegs..

Inte för att jag varit ute och rest, nej.

Jag har bara varit hemma men haft besök.

Jag har klivit upp 6 på morgonen och bakat bröd till 12 personer.

Lagt mig ganska sent för att det varit en del att fixa inför kommande dag, osv..

Sedan har vi tränat hund!!   

Det har varit kurs, för dom som inte hajat det..

Monica Henriksson kom upp och hjälpte oss med våra hopplöst svåra vovvar..

Själv fick jag mycket hjälp.

Ett sätt att träna in läggandet i framåtsändande, kikade på apporteringarna, språngmarschen, fokus på mig i sättande, läggande och ställande.. och säkert mycke mycke mer!.. men som sagt var jag väldigt trött, så hälften har jag nog redan glömt bort..   

Tur att mycke av träningen filmats..

Här är iaf lite ligg träning.


  

Här tränar vi en hel del språngmarsch..


 

Det som händer här kanske man skulle varit på plats för att förstå, men himla roligt var det..

Jag med mitt följe..


Så här såg den filmen ut från en annan kamera vinkel..

Vi tar all träning på högsta allvar!   


En till språng snutt..


 

Lite apportering..


 

Syrran var med på kursen, så lilla Viktor var med och höll oss sällskap!

 


Som vanligt en fantastiskt givande helg!

Mycket nya och gamla tips i träningen!

LÄngtar redan till nästa gång!


På återseende!
 


 


Ovido - Quiz & Flashcards