riesens

Alla inlägg under september 2014

Av riesens - 30 september 2014 20:45

Så har vi kommit till det sista av min resa till Italien.

Själva seminariet jag fick möjlighet att vara med på som åskådare.

Det var precis som i Sverige, ett antal hundnördar träffas, glor, skrattar, kommer med frågor och suger i sig allt!

En skillnad var att här pussar dom varann på båda kinderna när gamla bekanta ses, det gör vi inte i SVerige..

 


Kolla in utsikten vi hade från träningsplanen!

 


Hade inga problem att fördriva tiden..

 


Dom var liksom överallt..

 


 


Nya fina små vovvar med framtiden för sig!

 


 


Det var boxer personer som arrangerade denna helgkurs, så jag fick se många boxrar!

Vilket var himla skoj kan jag säga.

I Sverige ser man dom så sällan och här fick jag se riktigt trevliga individer.

En del av mina fördommar få jag nog värdera om..   

Men som vanligt hänger väldigt mycket på föraren.

Bakom en bra hund står en duktig förare!

 



Den här lilla tiken gillade jag!

 


I hanarna finns det mycke kraft, muskler och breda bringor!

   


Jag fick möjlighet att se en Hennes avkomma, endast 10 månader gammal.

Det uppskattade jag!

 


 


 


Ett antal korta filmer.



 


 

 


En dobbis var med.

Ibland får man roliga kort, man undrar hur figgarna klarar av att hålla balansen...

 


Lite bytesförsvar.



   


Fin pojke!

 


Den lilla tiken igen som jag gillade!

 


Intensiv dam som var på hugget!

 


Boxerkille på ca 18 månader.

 


Jobbade endast med att få bra och hårda bett!

 



 


En fläckig sak var också med!

 


Och så denna söta valp!

 


Stolt!

 


Flera gånger om dagen kom det getter och kor i lastbilar, de plockas hem från höjderna och sommar betet.

De råmade och bjällrorna klingade.

Ett tag var jag orolig att de var på väg någon helt annanstans.. men blev lugnad.   


 


Sedan har jag några bilder till jag vill visa.

Denna var stor!

Men jag vågade inte komma så nära med någon kroppsdel så man kunde jämföra med spindeln, så ni måste tro mig när jag säger att den var STOR!

 


 Vilken utsikt!

 


Detta kort borde jag förstora och rama in.

Aino trött!

Det är alltså flyga jag ska göra, skit i spår och lydnad för att aktivera vovven..

Flying is da shit!

 


De två första nätterna bodde jag på detta rum, helt ok!

 


Sista natten var det lite annorlunda hotellrum..

Men det gjorde att man såg fram emot resan hem!   


Är man i Italien så måste man ju äta pizza, såklart!

Den var god, men inte helt olik våra svenska stenugnsbakade.. 


Jag tyckte det var ballt med en björk täckt med murgröna..

 


På min och Ainos stadsvandring stötte vi på några höns som sprättade runt på någons bakgård.

 


Tuppen och Aino fick lite kontakt med varandra..

Hotellet jag sov på sista natten hade också höns utanför mitt fönster..?

En helt annan kultur.

Det skulle vara Sverige det, med regler och griniga grannar vart man än befinner sig!

   


Fortfarande fanns några riktigt vackra blommor som blommade!

 


Jag såg snö...

 


Flygresan hem.

Jag kunde se Österrike från fönstret, det var riktigt häftigt att flyga över alperna.

     


Solnedgång någonstans över Danmark.


Det var en riktigt häftig resa!!

Vet inte om jag skulle göra om den men jag är glad att jag gjorde den!   

Nu väntar jag med spänning för att se om Aino kanske har bebisar i magen..

Det har snart gått 2 veckor.

Spännande!   


På återseende! 

Av riesens - 27 september 2014 17:11

Slänger in en helt annat ämne på bloggen, nämligen hästar!

Fast bilderna är nog 3 veckor gamla nu, men imorgon är det dax igen så då kanske det blir mer bilder och film..

Måste ju hinna lägga ut dom också!   

Joker börjar passet med en snygg stil..



   


Koncentrerat barn.   

 


Så var det lite galopp också.

Andra ridpasset de galopperar!


   Sedan står de och väntar på sin tur.

 


Fina, fina hästar!

Imorgon är det stallet igen.

Jag har längtat!

Det blev ju inget i helgen då jag var i Italien och helgen innan dess var det IPO VM i Malmö, som det kommer lite bilder ifrån också snart.

Men imorgon kör vi igen!


På återseende!


Av riesens - 25 september 2014 10:45

Hennes vom Lindelbrunn.

 


Detta inlägg kommer jag presentera Hennes som jag såg honom under min tid i Italien.

Det är helt min egen åsikt utifrån min upplevelse av en hund under några få dagar.

Men jag kan börja med att jag gillade hunden, mycket.

Första blicken jag fick var när han smet från bilen vid flygplatsen, han skulle hoppa in i släpet så Aino fick åka i bilen, men istället kom han fram för att fria till Aino.

Senare på kvällen rastades alla hundar och jag fick chansen att träffa och se Hennes live.

Han kliver ut på främmande plats, bland nya människor och nya hundar och är bara självklar.

En avslappnad hane som upplevs mindre än sina 68 cm hög och 42 kg tung, vilket jag uppskattar, slank och fin i kroppen.

Jag fick möjligheten att se honom i både lydnad och skydd under helgen.

De värmde upp med en lek som gick ut på att Hennes sprang runt med sin dutt och for mellan husses ben tills signalen kom och han skulle stanna där, mellan husses ben.

 


Att se samspelet var facinerande och inspirerande!

Undra varför inte jag är så samspelt med mina vovvar??    


Sedan visade han hur han har tränat in sitt fria följ.

Jag gillar kraften och engagemanget i hunden.

Fick en del ideér själv och blev inspirerad!


Han sprang runt i samlad galopp på tygeln!   


 
  Visade även lite apporteringar under helgen.

Kraftfullt, är ett bra samlingsord.

   


Jag gillade hans arbetsvilja och driv.

Väntar på husse. 

 



Ett framåtsändande.


 
  

Lite skydd fick jag vila ögonen på också!

Där jag gillade kontrollen han hade över sin hund!

Återigen önskar jag mig lite mer sånt på min egen..

 


Bevakning.


 

Fina bett.


 

Sa jag att jag gillade denna hund??



 


 

Det var hunden som jag parade min Aino med.

Det ska bli oerhört spännande att se vad det blir av denna kombination!

Kan knappt bärga mig.

Jag längtar!

Så om ni är intresserad av en valp är det bara att höra av sig och berätta mer om er.   

Nu håller iaf jag tummarna!   


Nästa del kommer nog handla om de andra hundarna!


På återseende!





Av riesens - 24 september 2014 13:15

Det får nog bli några "Italien delar" för det är en hel del kort och filmer jag vill visa er.

Nu ska ni ha med er att jag aldrig varit utomlands, på riktigt.

Jag har varit i norden och så en dag i Lübeck också när jag var 12 år, men inget annat.

Så därför kommer det bli en hel del tråkiga bilder på berg och blommor, hus och gränder, balkonger och skorstenar, men det får ni antingen ta eller stänga ner sidan.

Det valet är upp till er!

För detta är min resa   

Det blev en resa till Italien för att jag skulle para Aino med en tysk hane, Hennes vom Lindelbrunn, som just denna helg, då Aino går in i hög löp, befann sig här istället än för i Tyskland.

Italien..

Den tåls att suga på lite..   

Ni kan inte ana hur nervös jag varit inför denna resa!

Jag ska flyga till Frankfurt och där byta plan.

Aino skulle såklart vara med, jisses så mycket att tänka på.. orkar inte ens skriva om alla frågeställningar jag fick i huvudet.

Men snart stod dagen för dörren.

Pojkarna kördes till jobbet, barnen skjutsades till fritids och dagis och sedan var det bara jag och Aino kvar.

Och mina nerver..

Men det gick bra!

Det gick faktiskt jätte bra!

Jag såg henne när vi klev av planet i Frankfurt.

Hon stod där på vagnarna och jag såg att hon satt upp och tittade tyst på när personalen jobbade.

Då var jag världens fjantigaste matte, en tår kom och det knöt sig i magen..   

Min älskling!

Jätte löjligt såhär efteråt, men just då kändes det som om det var hon och jag mot världen!

Vi kom iaf fram och trots tröga Italienare på flygplatsen i Turin som inte kunde växla så jag fick ett mynt, så kom vi så småningom ut.

Där väntade vi på att Tyskarna skulle komma och plocka upp oss.

Sedan började äventyret på allvar!

Så denna helg skulle jag få vara med och titta på när Italienare tränade sina hundar i lydnad och skydd, eftersom Hennes ägare skulle hålla i ett seminarium.

Lyx!.. om ni frågar mig!


Så mitt Italien var snabba glimtar från bilen medans vi susade fram mellan där vi sov och träningsplatsen.

Men det går det med!

Majsfält överallt och äppelodlingar.

Såg även persikor och kiwi!


Äpplen på vänster sida och majs på höger.

 


Fantastiska berg!

Kunde inte få nog av utsikten!



   


Gamla byggnader dök upp emellanåt.

     


Alla hus hade staket runt, med fjärrstyrda grindar.

Tänkte ett tag att jag skulle fotografera alla staket jag såg, för inget var den andra lik..

Det var lite facinerande att de flesta även hade hundar som sprang som idioter innanför.

Det verkade som om ingen tog notis av de galna hundarna i alla storlekar, grannar verkade vara okej med det.

Intressant, för hemma i Sverige blir det klagomål bara hunden fiser innanför egna väggar.. 

 


Och så alla dessa hus med alla de olika balkonger..

På samma vägg kunde man se olika typer av balkonger, husen levde på ett helt annat sätt!

Och allt var i sten och järn.

Såg bara ett trästaket på hela tiden jag var där..

 


Tog en promenad från hundklubben till den närmaste staden.

Lite turist måste jag hinna med att vara också!


Kom till en del där det var lite övergivna hus..

   


Fast de är vackra!


   


Gick även förbi en rolig gran?

 


Eller vad det är för något?!

 


Vackra gränder.

 


Vinrankor växte ut genom husvägg.

 



Balkonger med järnstaket, fönsterluckor och galler för fönstrena överallt!

   


Gammal stenvägg!

 


Små detaljer på hus gjorde de roligare att titta på!

 


Det var nog alla mina bilder på hus och utsikt.

Nästa inlägg handlar nog om hundar.


På återseende!



      


Av riesens - 10 september 2014 15:00

Sjön på morgonen.

Älvorna dansar, det var lite magiskt..

 


Med lite fantasi ser bryggan ut som den svävar i luften..

 


Vackert!

 


Två fiskare.

 


Detta är en vacker blomma!

Ska nog plantera några sådana nästa vår på balkongen.

 


Sjön var stilla hela dagen.

 


Fantastiskt vackert!


När det är så stilla på vattenytan ser man fiskar, stenar och kanske en och annan kräfta om man har tur!

 


Såklart simmade jag hundarna!

 


   


Aino på väg in.

 


Aino 

 


"Ho ho!"


Qbus är lite mer åt badkruke hållet av min två svarta.

Han gillar att plaska runt i vattenbrynet innan han ger sig ut och simmar!

   


Såklart måste barnen bada om tillfälle ges!

 


Linnea är då ingen badkruka, men det verkar vara så i denna familj!

Pojkarna plaskar i vattenbrynet och de tuffa brudarna badar!   


Solen värmer och det är mysigt på bryggan!

    


Fiskade gjorde barnen också!



 


Fiskar fick de också! 

 


Det slutade med att morfar stod med två spön dock!   

   


Lyx att kliva ner i växthuset och plocka egna vindruvor!

 


På kvällen bjöds det på kräftor!

Hur gott som helst!! :-D

 


Innan vi åkte hemåt packade jag bilen full med äpplen!

Äppelmos.. mums!

  


Här hämtar jag energi på många olika sätt.   

Tack för en kanon helg!


På återseende!

Av riesens - 2 september 2014 09:29

Det har varit en mycket bra helg med alla typer av aktiveringar!

Restaurang besök, svamp plockning i sökskogen, ridning, bad i sjö och simhall, samt lugn filmkväll.

Kan inte bli så jätte mycket bättre än så!

I lördags kunde jag äntligen hänga med på en sökträning igen!

Känns som evigheter sedan!

Först ut var Maria och Kax.

De hade ett generalrepetiton inför kommande tävling till helgen!

Önskar dom all lycka till, ni är super duktiga!! 

 


Kax har fina påvis.

Många skulle bli avundsjuka på dom!

 


Elisabet och Rusa gjorde ett riktiga bra sök om man räknar bort de där 3 tomskicken som blev vid första figgen..

Lite mycke spring i benen.. men det brukar vi riesenfolk vara vana vid, det är då de orkar träna sök långt upp i åldrarna!


Ni ser samma som jag va?!

  

  


Tina och Fiffi fick sig en nyttig erfarenhet i skogen denna dag!

Det fick jag också.   

   


Qbus som han har längtat!

 


Han gjorde det väldigt bra!


Lite övertaggad hos figgarna där belöningarna uteblir, lydnad, lydnad, lydnad för att hålla ihop den gamla gubben..

 


Blev många suddiga bilder, men det är ju för att han har sån fart!!!

Måste vara så..

 


..och en del flygande skick..

 


Fina killen!

   


 


Tack för en härlig stund i skogen!


På återseende! 

Ovido - Quiz & Flashcards