riesens

Alla inlägg under september 2013

Av riesens - 29 september 2013 20:00

Kul att kunna skriva något annat än spår i rubriken!   

Så som det står blev det sök i går, två pass till och med!

Första gänget träffas 7:30.. på en lördags morgon..??

Onödigt med helg, sköna sovmornar och långfrukost framför en bra film..

 


Men vi gjorde det för att testa om Hejja var morgontrött..

Det var hon inte.

 


Hon gick fint.

Lite grunda och konstiga slag på ena sidan, men där var det tydlig motvind, så det var inte så konstigt.

En nära figge, hittade hon till slut efter 300 meters tomslag..   


Sedan var det en Ullhedare med!

En till malle och en holländare också, men de såg jag aldrig då jag värmde Aino.

   


Carro och Merlin var med också.

 


Fint sökarbete och första tomslaget, snyggt!!



Höstens färger börjar komma!

Tycker det ser så fränt ut när träden är "klippta" i underkant, en rak snygg linje.

   


Aino gick en lägre bana.

3 nya figgar, alltid bra med nytt folk!

 


Fina markeringar.


Behöver jobba lite med påvisen, tycker hon var lite disträ..   

   


 


Fina Aino!

 


Stigmys..

Hon har så häftiga ögon, me like!   

 


Sedan byttes det kommun, sökbana, sökgrupp och hund!   

Vi började med Tessie.

Söta Tessie.


Sedan var det Kax.

Fina Kaxen.

   


Maria och Kax.

 


Kax.

 


Tack.. 

Kul sökgrupp man är med i va??  

Alltid hittar de på något när man lämnar över kameran..


Qbus värmer upp på stigen.

Två helger i rad med sök..??

"Matte måste vara sjuk!"

   


Han stormtrivs att vara DÄR igen!

I skogen, på stigen, i centrum..   



Lite jobb gjorde vi också.

Han går bra!

Riktigt bra!!

Det visste jag redan, men det är alltid roligt att få uppleva det igen!   

 


Markerar fint.


   


Gjorde även ett kopplat påvis och transport in till stigen, det satt fortfarande!

Fan det måste ju ut och tävlas!!   


Merlin gjorde två pass sök denna dag!

Tappra Merlin, går från klarhet till klarhet!!

Tomslag på fm och fast rulle på em!

Så duktig!!

   


En mysig del av skogen!

 


Annika hängde med en vända till!

Men då körde hon Fuska.

 


En fika efter avslutad träning!

 


Vem nöjer sig med träning från 7.30 till 16.30..??

Inte jag..

Klart jag bara måste stanna till på klubben på väg hem för att köra lite lydnad!

Lite lägre moment..

Det gick fin fint!

 


Med oss hem hade vi Anton.

Hundvakt över natten.

Han undrade vilken kocko familj han hamnat i..??

 


TACK alla för en fantastisk sök dag!!!

Upp 05:30 på morgonen.

Hemma ca 18.00

Helt frivilligt!!

Det är nu man frågar sig.. "Hur står det till, egentligen..??"   


På återseende!



Av riesens - 27 september 2013 19:43

En date med Jeanette fick det bli tidigt på fredagsmorgonen.

Spår stod på schemat!

Vi trampade ut våra egna spår, nästa gång byter vi..   

Först ut var Svala.

Det där ser ju väldigt fint ut, börjar arta sig fantastiskt!!


Massor av lätta spår med mycke näring, grunda, grunda, grunda..


 



   


Aino fick ett spår med ganska många vinklar, trappstege.

Tog vinklarna riktigt bra!

Alla utom den sista..

 


Två apporter.


 



Känns riktigt fin i spåret igen!   


 


Sist ut Daniella.


   


Vackra Daniella!

Som kan spåra också!!

 


Kolla in dessa ben!!

Hahahahha..



Tack Jeanette för en snabb spårträning!

Vad duktiga våra vovvar är!!


På återseende!


Av riesens - 26 september 2013 20:00

Det har varit en bra dag idag!

Med diverse hundgöra..

Lydnad, spår, långpromenad, däck dragning..

Här är Johanna och Fass.

Gillar detta kort, precis taget när Fass är på väg att kasta sig in till sidan!

 


Aino taggad!

Vet inte riktigt vad jag tränade på, men det blev väl det vanliga..

Fritt följ, kryp, lite hopp och platsliggning.

 



 


Sällskap på platsen.


En halv höst!

       


Vi gjorde också en halv långis på jobbet idag.
Halva promenaden gick genom skog och smala, steniga stigar!

Det tog lite tid att slå sig fram..   

 


Spårade på eftermiddagen.

Tror mina vovvar är ganska trött på mig och min kamera, blickarna säger allt!.. hahaha

   


Ainos rumpa.

     


En Qbus rumpa.

Det går fort i vinklarna!

Knappt så jag hinner med...


 

Q markerar en apport.

Så söt..

 


Lite fotgående efter spåret.

Fina, galna Qbus!


Allt hamnade inte på bild denna dag!

Men detta är vad ni får..


På återseende!
 


Av riesens - 25 september 2013 20:15

Ibland händer det!

Lite lydnadsträning.

Jag blir tokig på vårat kryp!!

Ser inte så tokigt ut när man ser det från sidan på film, men hon känns både galen och hög!

Ibland blir hon hög fram, men inte så ofta som det känns ser jag på filmerna..

Det är svårt! HJÄLP!!!


Idag körde jag igenom hela IPO programmet.

Tillsammans med okänd hund, okänd plan och domare.

Platsliggning med skott.
  


Hade en okänd grupp också..   


    



Hon gjorde lite som jag förväntade mig, så det var inget nytt.

Det som däremot var glatt överasskande var att hon gjorde ett as snyggt framåtsändande, på okänd plan utan någon retning eller målbild.

Lägger sig snyggt.

Jag blev jätte glad!!..

..tills hon plötsligt, när jag är på väg till henne, far upp och rusar som en idiot mot mig..??

Lite missförstånd mellan oss kanske..?

Ja ja, jag fick vara nöjd i några sekunder iaf..   


Sedan tränade vi lite skydd.

Intressant, är väl rätt beskrivande av dagens pass..


Nog om detta, nu måste jag sova.

Upp tidigt imorgon!

Det blir nog både spår och lydnad imorgon.


Godnatt!


Av riesens - 24 september 2013 20:57

Men inte idag...

  


Hej på er!

Av riesens - 23 september 2013 20:47

..spårar..???

Ööö.. nä..

Tydligen inte.

Idag har det blivit två spår.

Ett som Johanna la åt mig på dagen.

Ett som inte gick så bra..

Men åter igen har vi mega störning i spåret.

Hon ska klara det men jag måste träna på det först!

Tre cockrar som äter upp godiset i mitt spår, sånt fixar hon, men..
 ..en matte som går där hundarna går, alltså i mitt spår, det är svårare!

Aino fixar lätt förledningsspår som går rakt över "hennes" spår, flera på raken inga problem!

Men när folk kliver in i "hennes" spår och följer det få eller många meter och sen kliver ur, det fixar hon inte.

Det ska jag träna på, så snart jag inte har några tävlingar inbokade..   

 


Aino hade sällskap i sitt spår.

Inga problem att ha störande hundar bakom sig, markerar sina apporter riktigt bra!


Spår nr 2.

Marie trampade upp ett spår till Aino på kvällen.

Det gick bra, lite strul i ena vinkeln.

Sista apporten gör hon en rolig grej.

Det ligger två bitar plast precis innan apporten

Den ena checkar hon av, trots att den ligger lite utanför spåret, och när hon väl kommer fram till apporten analyserar hon verkligen innan hon markerar den.

Duktig flicka!

Jag är så glad att hon har hittat tillbaka till sina fina markeringar!


 


Tack för två fina spår!!


Imorgon måste det bli lite lydnad.   

 Nu är det duschen, sedan sängen.


Godnatt! 



Av riesens - 22 september 2013 18:30

Dagens spår är dock inget spår jag jätte gärna lägger på minnet..

För första gången valde hon att byta spår..??!

Strax efter det att jag lagt ut mitt spår, kommer det ett par och går.

Det har hänt massor av gånger förut, inget konstigt alls.

Dock gick de precis där jag lagt min böj..

Aino valde att gå in i böjen men inte full följa den, utan valde att följa spåret som går rakt fram, alltså inte mitt spår.

Det var något nytt!

Hon gjorde det så klockrent så det tog mig ett par meter innan jag förstod att hon bytt spår..

 


Spårade första halvan av spåret i lite för hög drift än vad jag önskar.

Hon blir inte lika noggrann.

Efter spårbytet och jag tog av henne från spåret och hon förstod att något hade blivit fel, därefter tog hon det mycke lugnare.

Var mer rädd om sitt spår, mer fokuserad.



Första vinkeln jätte fin.

Alla vinklar var fina föresten!

Dock gick hon över en apport..?!

Men det var precis efter trasslet med förledningsspåren..   

   


Sedan bar det av mot klubben och skyddsträning.

Jag gjorde bara stadga i sittandet inför modprov och transporter.

Simon har min gamla stickade tröja som jag hade när jag var liten..   


 


Barnen myste med godis!

Tack Marie!!


 


En lugn söndagskväll väntar!

Det blir nog till att läsa lite mer ur min tråkiga bok jag läser just nu..   


Hej på er!



Av riesens - 21 september 2013 20:30

Egentligen är jag på tok för trött för att blogga..

Men det ska göras!   

Imorgon blir det ju andra saker att blogga om.

Dagen började med ett sök pass.

Vi var 4 personer från början, och så blev vi 6!

Himla sällan vi är full grupp numera, men plötsligt händer det!..   

 


Linnea körde sin Ilon som första hund.

 


Sedan roade sig barnen på annat håll.

Den populära gungan!

 


Det blev inga kort på Merlin..

Jag glömde lämna kameran på stigen.

Själv dammade jag av gamla Qbus!

Oj vad han njöt!!!


 


Han trodde inte det var sant!

Skulle han få gå ett helt sök som var ägnat bara honom!!

WOW!!!



Startade upp hårt!

Markerade med fasta rullen på två figgar, en i vadera hörn.

Gick sedan tomt ett antal skick för att sedan avslutas med en sista figge.

Han dundrade på i skogen, över stock och sten, genom snår och taggbuskar.. det kanske inte fanns några taggbuskar just i denna bana, men hade det funnits hade han sprungit rakt genom dom!   

Man blir bra sugen på att göra några sista tävlingar med grabben, han går riktigt j*vla bra i söket!


   


Sedan var det Thomas och Fuska.



Tessie gick riktigt bra idag!!

Kan det vara så att det börjar bli höst med lite svalare luft, tycker alla hundar börjar karta på sig!


 



Simon hade något att säga.. glömde bara bort vad det var nu..   

   


Tina och Fiffi.

Fiffi har nog aldrig gått så många tomslag som idag någonsin..

Riktigt kul!!

Lägre klass nästa!!


Sist ut en Hejja.

Det måste vara morgontrötthet som gjorde henne inte fullt så taggad..

För satan vad hon gick nu!


   


Sedan bidde det lunch i bilen mellan träningsstationerna.

Tävlingstränings träning nästa!

Carro med Merlin var även med här.


 


Annika hade inget bättre för sig, så hon hängde på och gästspelade!

Hoppas det blir fler gånger!   

Här med Fuska.



"Hello!"


   


Själv körde jag en övergasad Aino.

Höst vädret har sina baksidor... 

Körde igenom lite lägre moment, kan inte säga att det gick skitbra direkt, men jag vet vad jag ska träna på.

Här lite kryp.


 


Cissi med Alice var med och körde igenom IPO1 programmet.

Himla fint det går!!


 


Sedan har vi Lars och Rex.

Dagens höjdpunkt!!

Så himla roligt att se att det börjar släppa!

Sammarbetet mellan hund och förare syns tydligt, ni är ett team nu!

Duktiga ni!!


 


Marie med Hexa var också med, samt Tina och Fiffi.

Men några bra kort blev det inte, så ni fick inte vara med..   

Nejdå.. jag glömde bort att ta kort!   


Avslutar med ett kort.

Från mig till er!


 



Tack för en härlig dag!

Jag är tok trött!!

Men barnen tyckte att 9 timmar ute är för lite..

De var ju bara tvugna att leka någon timme till hemma med grannbarnen, hur orkar dom..??


På återseende!


Ovido - Quiz & Flashcards