riesens

Alla inlägg under december 2013

Av riesens - 28 december 2013 20:15

Vi började med att vara 8 st bokade för sök träning!

Sedan föll de bort.. en efter en efter en..

Vilken tur att vi var så många från början, för vi blev lagomt på slutet!   

Barnen fick sitt lördagsgodis i skogen.

 


Fick inte kort på alla, har så dålig kamera och det dåliga dagsljuset som är just nu gör inte saken bättre..

Men Kerstin och Tessie kom med.

Hon var riktigt duktig idag!

 


Stigmyset tog vi i skogen hos sista figgen!

 


Aino värmer upp in i det sista innan söket..


 

Redo!!!   


Lite blandad framgång var det idag.

Vissa saker gjordes bra, andra saker (i början) klickade inte direkt...

Men jag har en plan!   

 


Fick en rump bild på Tina och Fiffi.

Fast det var inte mycke till rumpbild..   

 


Direkt efter söket stannade några kvar och körde uppletande.

Hade jag nog kunnat hoppa över...

Aino fattade 0!!

Fast det är ju bra att få det bevisat att hon inte kan, om det inte sker vissa förberedande saker innan.

Det var ett herrans spring i benen!

Vi körde på samma stig som vi kört söket och det var lite klurigt..

Måste träna MYCKET mera på detta!!

Men några goda skratt fick vi iaf..

Därefter blev det ett stopp på McDonalds.

Vad gör man inte för att barnen ska orka någon timme till, eftersom jag tänkt spåra också..   

Aino spårade riktigt bra!.. igen!   

En liten filmsnutt.

Ätit en hög med godis, spårar några meter och tar en vinkel.

Roligare än så är det inte..   


Lite halvlångt spår blev det iaf.

Fast på bilden ser det ju ut som om man är fuller...?

Kan tydligen inte gå raka sträckor och inga 90 graders vinklar heller..

Korsade mitt eget spår längst ner i den högra hörnet, det kom med iaf.

 


Qbus fick gå Ainos begagnade spår.

Han kändes väldigt lugn och fin för att vara honom!

Men så letade han föremål i ett uppletande någon timme innan, och blev väldigt nöjd med det, så det kanske har sin förklaring.   

Kort filmklipp på hans spårande också.

Han gillade inte vattnet..   


  

En trevlig dag ute med barnen!

Hur fina är inte dom?   

Simon somnar i bilen när jag närmar mig spårmarkerna, Linnea pysslar med sin McDonalds "leksak"

och har inget emot att jag spårar med båda vovvarna.

"Okej mamma" är vad man får till svar..


Så har jag tagit igen en liten del av julens slappa och träningsfria dagar!   

Tack för det!


På återseende!
   

Av riesens - 20 december 2013 10:15

Gör jag inget annat än som har med hund att göra..??

Nja, ibland undrar jag..   

Fast om man är nöjd med det, varför ändra på ett vinnande koncept??   

Jag fortsätter med mina hundar ett tag till..

Det har blivit några spår i veckan.

Ett långt som jag hade hoppats skulle bli längre, men 1,3km sen var godiset slut..

Aino spårade fantastiskt!!

Hur lugnt som helst, harmoniskt utarbetade hon hela spåret från början till slut!

Tog några vinklar riktigt bra!

Någon vinkel inte lika klockrent..

 


En filmsnutt från första sträckan på spåret.

 

En filmsnutt på sista sträckan på spåret.


Ibland känns det bara perfekt när man tränar hund!

Detta spår var ett sådant tillfälle..   


Qbus fick Ainos begagnade spår några timmar senare..

Han spårade inte lika harmoniskt..

Så kan man väl sammanfatta hans spårande.   

Han spårar lite fortare och jag får hålla i mer, men det är verkligen inte hans fel att vi tappat formen..   
    


Igår blev det ett kortare spår.

 


Men hon var lika fin där.

Undra vad som hänt..??    

 


Två filmsnuttar.


 

Här tar hon en vinkel riktigt bra!


 

Jag tänker passa på att spåra så länge det går!

Det är bara att njuta av var dag vädret fortsätter såhär.

Klart jag hade önskat oss en vit jul, iaf några minusgrader, men nu är det inte så och då får man göra det bästa av situationen.. alltså spåra..   


Ha en trevlig helg!!


På återseende!


Av riesens - 19 december 2013 16:00

Det var skyddsträning för hela slanten!!

Jag gjorde faktiskt inget annat..

Hur kan det vara så kul att träna just den sporten?

Hundarna älskar det!!

Tänk att få vara bara bäst, snyggast och starkast hela tiden!

Bygga självförtroende, och göra galna saker!

Det kan inte vara annat än skoj!   

Aino diggar det.. 

 


Nya infallsvinklar och en massa tips och idéer, det är vad man får om man träffar nya människor i sin träning!

Vilket är en av orsakerna till att jag håller på med hund!   

 


Aino fick testa nya saker.

 


Jag borde ha filmat, hahaha..   


Tack till goa personer som gör hund såå mycke roligare!


På återseende!

  

Av riesens - 16 december 2013 10:45

Det är mitten på december och jag spårar på barmark och med solen i ansiktet..

Hur går det ihop??

Konstigt väder..

Spårandet har iaf gått riktigt bra!

Vovvarna fick sig några spår förra veckan..

Qbus spårtagen.

 


Markerar sista apporten.

Just detta spår låg han på som S*TAN!!

Fick faktiskt blåsor i händerna..??

Har aldrig hänt förut..

Min lugna, fina IPO spårande hund, vart tog han vägen??   

 


Aino vet iaf hur man sköter sig i ett spår fortfarande!   

 


Vissa markeringar gör hon riktigt bra!

Andra mindre bra.. måste ta tag i det där igen.

Hon sjunker ner väääldigt låååångsamt..

 


Inga problem med störning i spåret..    

 


En kort filmsnutt hade jag också att bjuda på..

Vi ligger inte och tränar inför tävling, så nu är det inte samma precision.


  

Denna vecka börjar med VAB...

Men borde vara fit for fight imorgon!

Snart jul och vila, men först vill jag kunna träna lite till..   


På återseende!

Av riesens - 13 december 2013 18:30

Har legat lite lågt med lydnaden denna vecka, har blivit några pass bara.

Ett av dem var idag!

Super fint väder så man måste ju bara träna!!

Gäller att passa på!

Fick även med mig en fotograf, det hela blir lite roligare då..

Tränade bla lite apporteringar.

Lite kort och film.

 


Fart har damen alltid haft, men efter en säsong i ridhuset så fick hon jätte dåliga gripanden.

Allt sågspån, antar jag..

Så när jag väl fått till bra gripanden igen, ja då kan hon inte hålla still sitt huvud.

Alltid ska det vara något..

Belöningen på detta filmklipp kommer precis när hon gör ett omtag, inge bra.. men så blir det ibland..   


 

Självklart harvar vi friaföljet..

 


Hon kändes riktigt behaglig under passet, lugn och fin faktiskt!

Kan det ha berott på backträningen en timme innan..??    

Notera lilla Ilon till vänster nere i backen.. hahaha.. såg honom precis nyss!

Han tyckte nog det var nog bäst att hålla sig ur vägen..   

 


Hon skötte sig riktigt bra! 

 


 


En kort filmsnutt..


 

Fina Aino!   

 



Tack för kort tagningen!

Alltid kul med kort!   


Idag var det Lucia också!

Mycke glögg har det blivit, en och annan lussebulle med.

 Var på Linneas skolan och deras lusse firande på morgonen.

Fina barn och sjöng bra gjorde de också!

 


Simons förskola hade luciatåg igår eftermiddag.

Först ville han vara stjärngosse, men när han fick se "klänningen" då ville han annorlunda..   

En liten tomte fick det bli!

 


Avslutar med en bild på galna blicken..

Hon ser inte klok ut..   

 


På återseende!


Av riesens - 11 december 2013 11:45

Satt och bläddrade igenom korten som jag tog i helgen..

Tog några på Mooi.

Stilig kille!

Och det var väl just därför, att han gör sig bra på bild, som gjorde att nästa bild jag bläddrade fram fick mig nästan att hoppa till!

Hon ser inte klok ut!

Se själva...

 


 


Tror ni fattade vad jag menar..   

Hahahahaha...


Hej på er!


Av riesens - 10 december 2013 20:15

..är att det snart vankas spårmarker utan snö.

Ett minus är att faktiskt vintern slutar existera när plusgraderna kommer..

Jul känslan försvinner när det vita töar bort..   

Tråkigt men det är väl svensk vinter, eller??

Igår var det full rulle iaf!

Hundarna jobbade.

Började dagen med att dra däck och klövja.

 


Det fantastiska vädret fortsätter!

Hur ofta har vi sol i november och december??

Det har varit helt makalöst!

 


På lunchen fick alla vovvarna stå på bordet!

De ska också bli julfina!   

 


Valde helt rätt kläder för pälsvård...


På eftermiddagen gick jag efter en trevlig promenadstig.

   


Aino och Ilon.

 


Vackert!

 


En liten ny rakad Ilon..


Efter jobbet körde jag ett snabbt uppletande med båda vovvarna.

Där nånstans bland allt skägg finns ett föremål.

Qbus tycker detta är latjolajbans!

   


På kvällen åkte jag och barnen till klubben för lite lydnadsträning!

Jenny frågade om vi hade lust att hänga på, självklart blev svaret!   

Ett kul pass lydnad med Aino, trots kylan.

Det var länge sedan vi tränade ihop och så kan vi ju inte ha det??

Får se till att träffas snart igen för lite träning!

 


Glada barn hängde med på kvällskissen med vovvarna.

 


Det var min måndag i stora drag!

Nu är det sängen!


På återseende!





Av riesens - 8 december 2013 20:12

Det bara måste bli så!

En bättre vecka!

Har legat låg med det mesta denna vecka.

Förkylning som inte släpper, just nu lite mindre dålig men får ändå hjärtattack när jag går i uppförsbackar eller bara försöker tänka motion...

Det börjar dra ihop sig mot jul, vilket alltid är trevligt!

Vi ska baka pepparkakor i veckan tänkte jag, kanske ger vi oss på uppgiften pepparkakshus..   

Träna SKA jag göra!

Alltså hunden..

Hon har haft några vilodagar i veckan så nu tar vi nya tag.

Qbus ska också få, uppletande och kanske lite snöspår.

Kameran ska med!


Nu är det kväller för mig, ska upp tidigt imorgon!


På återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards