riesens

Alla inlägg under juli 2012

Av riesens - 31 juli 2012 18:12

..men bara lite..

Jordgubbarnas tid är över!.. snart..

Jag är inte klar med dom!!

Har inte ätit mycke alls..

Jag vill ha mer!

Måste verkligen köpa några liter till innan denna säsong är över..

Ni vet väl att vi kliver in i augusti imorgon..?

Sommaren börjar ta slut.

Har jag gjort allt som jag hade tänkt mig??

Hmm..

Nja..

Vad hade jag tänkt mig då..??

Det var en klurig fråga..

Funderar fortfarande..

Vet inte.

Hösten är ju också fin..

Man kan ju göra saker även på hösten, eller?

Joo..

Eller??


Hej på er!


Av riesens - 29 juli 2012 12:00

..och lite till..

Semester!

Äntligen!!!

Min första vecka blev riesenlägret, så jag och barnen börjar på ICA maxi parkerigen i Falun..

Frukost..

Ganska trevlig känsla att inte behöva tänka på klockan, strunta i om man kommer en timme eller fem timmar senare..

 


Gott!

Med leverpastejs smörgås, drickyoghurt, banan och jos.

 


Så väl framme på lägret tog vi det lugnt.

Reste förtältet.. det gick även denna gång...?

Lika förvånad som alltid.

Barnen hade sina cyklar med sig så de kunde roa sig bra själva.

 


Plötsligt hör jag bara ett vrål, men inget barn..?

Någon hade kört ner i ett dike.. och ingen hjälm..

 


Sängen längst bak i husvagnen är barnens lekhörna.

Det går att dra igen en dörr så de har ett eget "rum".

     


Barnen fick sitt i form av bad, lek, cykla, måla..

Nu var det dax för mammas aktivering!

Hänga på skyddsplan..   

 


Maria med sin Tilly.

 


Maria med sin Zäppo.

 


Barnen åkte vidare till mormor och morfar och jag samt vovvarna blev kvar på lägret.

Snacka om semester!

Vad gjorde jag under veckan då..?

Mest spår och lydnad.

Följde med spårgruppen med Vidar som gruppledare på förmiddagarna.

Vi hade jätte fina spårmarker!

Spårade med Aino i gruppen, Qbus fick sina spår på eftermiddagarna då jag och Maria körde både spår och lydnad.

 


Något skyddspass fick damen gå på också.


 

Kvällarna.. ja, jag tror ni kan gissa vad som gjordes då..   

Fest, såklart!!

Jag hade köpt med mig 7 cider..

När jag kom till lägret, som varar i en hel vecka, så tänkte jag "hur tänkte jag nu?"

7 cider på 7 dagar..??

Fast jag hade 4 med mig hem när lägret var slut.. ha ha ha...

Så mycket festar jag..

Det är gott med en cider och det räcker för mig tydligen..

En kväll blev jag dock bjuden på två glas rosé vin, första gången jag dricker sådant.

Det var ju läskigt lätt att dricka, så efter två glas så snurrade det i kolan och jag tänkte det är nog bäst att gå och sova...  

Hur tråkig är inte jag..?

Lite allsång var det också i förtälten.

 

Under veckan gjorde jag och Aino BH provet.
Det gick bra!

Presentation för domaren.

 


BH hundarna gjorde sitt lydnadsprov innan IPO hundarna satte igång med lydnad och skydd.

Ingen dålig publik till torsdagens tävling, Riesen SM!

 


Stjärnan Aino!!

 


När lägret var slut åkte jag upp till mina föräldrar för att hämta barnen.

Vi sov där en natt, innan vi tog pick och pack och for söderut..

Till Pia och Anders med deras alla små poppisar!

       


Hur söta som helst!!...

  


..så länge man inte gavs sig in i flocken...   

 


Två korta filmklipp!


 


 

Här ligger en utslagen Qbus, efter 12 dagar på resande fot!

Jag slängde smutstvätt på honom och så låg han under hela kvällen...

Trött kille..

 


Det var min semester.

Imorgon är det jobb igen!

Jag har lite mer att blogga om som vi gjort under ledigheten, men det kommer senare..


På återseende!


Av riesens - 22 juli 2012 16:27

..är lägret och oj vad trött jag är!!

Massor med bilder, ideér och träning har det blivit!

Samt ett avklarat BH prov med godkänt resultat för Aino och mig!

Jag orkar nog inte skriva mer just nu, men det kommer mera...   


Hej på er!

Av riesens - 11 juli 2012 17:41

...vad tiden går!!?

Redan onsdag och jag är inte klar inför kommande riesenläger..

Mycke ska vara med + lite till...

Tränat lite mindre i veckan, bara blivit simning och lydnad.

Kanske hinner med att lägga upp lite bilder..

Ska köra några pass skydd innan jag åker samt mer lydnad och spår.

Nu har jag inte tid mer!!!

Jag ska packa!!!

Hjälp!!!


På återseende!


Av riesens - 9 juli 2012 06:30

Träning och vila..

Det sammanfattar nog ganska bra helgen!

Spår, lydnad och simträning på lördagen.

Sök och simträning på söndagen.


Mötte upp Kajsa och Maria på klubben för lite lydnadsträning.

Hett som in i bomben, var det..   

 

Aino pausar på bordet..?



Söndagens sök.

Vi var lite folk, hela 3 st.

Men vill man så kan man köra även på det!   

Karolina med Ash var med.

Ash tyckte det var jätte roligt!!

Bollen.. 

   


Man behövde inte känna sig ensam i skogen.

Alla våra vänner var med oss...   

 


Körde markeringsövningar med ett A.

Hon fick se två figgar gå ut åt varsitt håll.


Väntan är alltid oändligt låång, om man frågar tösen..

 


Väntar fint på sin belöning!

Hon stoppade ner näsan i ett jordgeting bo på ett skick..

Hämtade rullen, tvärstannade och släppte rullen för att hoppa tillbaka 2 meter, där surrade det så roligt så hon stoppade ner hela huvudet i backen..!

Finns det någon dummare hund...??

Allt gick bra, men sedan kom hon av sig lite och, som jag tyckte det såg ut som, letade nya bon..?

Till slut kom hon på att det var sök på personer och inte hela kolonier getingar..

 


Kerstin och Tessie var också med.

Fick inga kort på dom, men det gick bra!

Ingen av oss körde något jätte avancerat utan vi hade bara lite skoj i skogen med vovvarna!

Det var väldigt varmt även igår och att köra slut på vovvarna helt är bara dumt i värmen.


Nu är det en arbetsvecka kvar, sedan semester och riesenlägret!!

Oj vad det ska bli skoj!!

Måste packa och planera hur i hela friden jag ska få med mig allt...??

Det är "projekt omöjligt".. eftersom husvagnen redan är där "uppe".

Men på något sätt måste det gå!

Sen ska bilen städas också.

Börjar jag idag kanske jag hinner..   


På återseende!


Av riesens - 7 juli 2012 09:45

Har under dessa varma dagarna tränat lydnad mitt på dan, med stekande sol över våra huvuden!

Lilla Aino är inte nämnvärt värmekänslig, men visst tycker hon att det blir varmt och behöver pauser och vatten.

I onsdags hade jag en bra träningsdag!

Först en cykeltur på fm, med två av skäggen.

Sedan lydnad och spår på lunchen, för att efter jobbet lägga ett halvlångt skogsspår åt Qbus med 7 pinnar i.

Avslutar kvällen med en sökträning med gruppen.

Tror att Aino blev nöjd den dagen.


I tisdags var det lydnadsträning med Johanna.

Tränar en hel del med rumpan hennes.

Blir bättre men det tar tid.


På onsdagen tränade jag med Jossan.

Blev en del fina kort tagna!

Vissa tränar, andra solar...


Lite kort på Aino!

   


Hoppa kan hon!

 


Tog lite kort på Jossan och hennes Iyago.

 


Gillar detta kort jätte mycke!

   


På kvällen var det sökträning.

Maria med Stella fastnade aldrig på kort denna gång...

Men det gjorde Madde med Viggo.


Kerstin med Tessie.

 


Aino väntar på sin tur..

 


Efter avslutad träning med belöning i hela huvudet!

Fick inte henne att sitta still så pass länge så jag fick skärpa i något av mina kort...

 


Kajsa med Nellie.

      


I torsdags var det en ganska lugn dag.

Qbus drog skrinda två gånger och sedan blev det simträning efter jobbet. 


Qbus undrar kanske om hon behöver hjälp..?

   


Igår tränades det igen!

Jossan var förbi på lunchen så lite lydnad fick vi till!

Raka, fina rumpa!

   


Tränade platsliggning med inkallningar precis bredvid.

Gick jätte bra!

 


Jossan tränade på att hålla apporten, eller Iyago fick träna på att hålla den..

 


"Det här är väl ligg..??.. typ.."

   
 

Det blev även ett inomhus sök och Aino drog däck.


Det var min träningsvecka.

Tränade även skydd i måndags med Aino.

En bra vecka!

Tack alla som kommer och tränar med mig, hade kanske inte blivit fullt så mycket annars..   

Nu är det helg och en del planerad träning.

Spår, lydnad och sök, står på schemat.

Jag ska även ta det lugnt och packa lite inför nästa vecka och riesenlägret!!!   


På återseende!

Av riesens - 5 juli 2012 06:30

Ett par bilder och filmer från helgen.

Det är väldigt skönt att vara hemma under en helg, och då speciellt på sommaren!

20meter ner till sjön, vovvarna badar flera gånger om dagen om det är riktigt varmt.

Barnen gör likadant!

Vattenmelon är gott!

Speciellt på sommarens varma dagar..

 

 


Aino hoppar från bryggan!


 

Jag har aldrig sett en hund som simmar galopperandes!!?

Första gången var det jätte tydligt, man ser tedenserna till det på denna filmsnutt...

Ha ha ha...


På återseende!
 

Av riesens - 3 juli 2012 21:30

..då var det väl hög tid för en rapport från tävlingen då.

Jag hade reservplats till denna tävling uppe i Dalarna, men hade bestämt mig innan att jag inte skulle tävla mer i sommar... tills Ylva från Falu bk ringer och säger att de kan erbjuda mig en plats..

Jaha, jag skulle ju inte tävla..??

Men så klart det drar lite i tävlingstarmen på en gång, så jag tackar ja!

Kommer på sen att jag har inte tränat honom alls på 2 veckor, han har bara konditions tränat.

Upp mot Falun åker vi!

Det var en delad tävling, lördagen var det spår och uppletande, söndagen platsen och lydnaden.

Det var DM i daladistriktet.

Vi lottade spåret ute i skogen.

Jag fick spår 9.

Upptaget var inte bra alls.

Ut ända till bakkant av rutan (där spåret tydligen låg), vindade och velade, tog till slut bakspår...???

Första någonsin, både på träning och tävling, på denna hund.

Tråkigt.

I spåret tog vi det lugnt.

Eftersom han blev så trött sist så tog jag god tid på mig vid apporterna.

Jag hade kunnat ta ännu mera tid där, god tidsmarginal när vi kom till slutet..

Ska köpa mig ett nytt tidtagarur.

Vi kom iaf runt med 2 pinnar borta.

Jag var nöjd med det, samtidigt är det alltid synd att inte alla pinnar är med in.

Uppletandet var blandat.

Han var till en början mest utanför rutan och letade, fina sökslag...?

Ett bra tempo genom alla minutrar och 3 föremål hittades, 7:a på det.

Det är där vi ligger, tränar inte alls uppletande, så dom poängen är helt ok.

Men det ska vara 4 föremål in, sedan är jag nöjd.

Glad över spåret, tråkigt med upptaget och ett helt ok uppletande.

Inte alls supernöjd, men vi kom igenom dagen.

Hem och umgås med barnen, simtränade vovvarna och slappa.

Söndagen och lydnad.

Jaha, och vilket humör ska skägget vara på denna dag..??

Inte det bästa direkt..

Pekade finger åt mig hela dagen!

Började vid platsen, där han inte lägger sig plats förän på 3:de kommandot..?

Piper.

8.5-8.5 poäng.

Det hela fortsatte i samma fina anda...

Jag var så inåt H-vete förbannad!!

Så himla pinsamt så jag var på väg att bryta och lämna plan..

Men tänkte att nu när vi äntligen var här, så kunde vi ju genomlida resten.

Dålig idé..

Poäng mässigt var det antingen en 5 eller en 10..?

Bogserade runt honom i fria följet.

Gick jag höger gick han rakt fram.

Gjorde jag halt fortsatte han.

Så fruktansvärt as dåligt!!

Kanske det såg liiite bättre ut än jag kände det, men det var under all kritik!

6-6.5poäng

Inkallningen.

Jaha..

Det skulle vara bra om hundj*velen kom när man ropade..??

3 gånger fick jag ropa innan han behagar lyfta på arselet och komma.

Jätte fint ställande.

Kallade på honom 2 gånger innan han startade igen.

Jätte fint läggande.

Sista biten trav.

Hade han bara kommit på mina första rop hade poängen blivit helt annorlunda för ställande och läggandet var bra!

5-5.

Framåtsändande.

Ja det är ett moment som jag blir glad bara vi får poäng på.

Vilket vi fick.

Men han ska då f*n inte fastna i någon fläck vid gruppen..?

5-5.

Kryp.

Jaha.. igen..

Helt oengagerat, slött, hoppar med baken, svänger inte vänster förän jag kliver över honom.

5-5.

Skall.

Det var ok.

Lite glest mellan skallen.

9-9.

Metallapport.

Helt ok för att vara tävling!

10-10.

Tungapporten.

Tog den men släpper den direkt och nosar.

Väljer sedan att inte komma med den, utan springa in själv.

Två kraftiga kommandon, APPORT, och han sprang tillbaka och tog in den.

5-5.

Hoppet.

Snyggt.

10-10.

Stegen.

Bra!

10-10.


Vilken fantastisk tävlingsdag!!!

Not...

Ja ja, mot nya mål!

Med nästa hund...   


Lägger ut filmsnutt, men bara på den som var bra..   


 

På återseende!




Ovido - Quiz & Flashcards