riesens

Alla inlägg den 5 maj 2013

Av riesens - 5 maj 2013 18:00

Så var nu appellen avklarad.

Känns himla gött!

Jag var väldigt nervös inför spåret.

Kändes så osäkert efter förra tävlingen, hon har aldrig lagt av att spåra och gett upp tidigare?

Men förutsättningarna var lite annorlunda då med allt regn..

Drog sista nr:et, verkar ha blivit av en vana, jag som alltid vill vara bland de första.

Fick vänta ett tag då innan det var min tur att spåra.

Det blåste som sjutton ute, nästan så det var lite kallt..

Det hade gått lite blandat för de andra ekipagen, och hon som var innan mig kom inte runt sitt spår.

Hon hade hamnat i något vildsvins bröte och missade sista vinkeln, höll på att knata in i mitt spår så tävlingsledaren var tvungen att ropa tillbaka henne.

Aino markerade alla sina apporter, men i sista vinkeln trasslar hon in sig i linan och kommer inte loss.

Jag försökte få linan både slak och spänd så hon kanske kunde hoppa ur den men icke..

Så sista sträckan hoppade hon stundvis på tre ben, med lite bakut sparkar.

Allt jag kunde tänka på var, markera sista pinnen!!!

Jag försökte underlätta så mycket som möjligt för henne i spåret med slak lina och småsprang med bakom så hon inte skulle vara mer störd av linan än hon redan var..

Domaren tyckte då att jag hade styrt henne i den vinkeln, men jag förklarade och visade till och med vart linan setat, vilket syntes tydligt, pälsen hade blivit filtad och dammigt..?

Kanske dax att bada den lilla vovven igen..?    

Fast den förklaringen påverkade såklart inte betygen, då det hade sett annorlunda ut från deras plats där dom stod.

Spår: 9-8.5 poäng

Budföringen gick bra!

Helt över förväntan, men vi har ju tränat det lite iaf, och det är klart att tösen lärs sig!.. ävenfast matte verkar vara lite trög..

Tyvärr har jag nog inte läst reglerna för man får ju inte säga fot som förare, vilket jag såklart gjorde..

Budföring: 10-9.5 poäng

Platsen var lugn till en början, 6 hundar låg.

3 hundar går så småningom till sina förare..

Aino låg.

Platsliggning: 10-10 poäng

Till lydnaden var vi bara 4 kvar av 8.

Jag tycker hon gjorde en hyfsad lydnad.

Linförigheten: 9.5-6.5 poäng

Kul att domarna var överens..

Framförgående: Avstår

Läggande under gång: 0 poäng

Tar på mig hela ansvaret!

Jag klantade mig både innan och ger signaler för ett sättande, vilket jag kom på när jag kom hem.. och även vid kommandot ligg.

Klantiga jag..

Inkallning: 9.5-9.5 poäng

Snett avslut.

Apportering: 7-7 poäng

Gripandet var dåligt och hon tuggade faktiskt lite på väg in, mycke lite men var tydligen tvungen att smaka på den nya apporten.

Hopp över hinder: 9-9.5 poäng

Snett avslut.


Summan blev 246.75 och både uppflytt och första placering.

Jag var bara så glad att vi blev uppflyttade, trots en del strul.


   


Aino var nöjd med priset!

Hon kunde inte släppa blicken från fodersäcken på hela vägen upp till bilen!


Tillbaka till träningen inför nästa mål!

Lite nya moment, vinkel arbetet i spåret och kondition.


På återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards