riesens

Alla inlägg under februari 2014

Av riesens - 18 februari 2014 07:42

Det blev iaf ett uppletande med Qbus förra veckan.

Han är så söt!!

 


Aino fick spåra, flera gånger.

Nu har jag ändrat lite i min spårträning igen, det blir svårare för damen men det får hon lösa!   

Filmade en snutt.


 

Spårade helt okej.

Hon behöver några till spår på sig innan hon löst den nya klurigheten.

 


Markerade fint.

 


Grått och tråkigt var det förra veckan.

Denna vecka började igår med strålande sol!!!

Och det ser lika lovande ut idag!

Härligt!!

Vi behöver lite ljus nu, det är dax för lite sköna soldagar!


Hej på er!

Av riesens - 13 februari 2014 20:15

Vi har spårat!

Chockerande va?!   

Jag fick lite hjälp med att fotografera när jag spårade i lekparken häromdagen.

Det borde jag göra oftare, spåra på nya platser, annorlunda..

Kanske ska lägga ett spår på höskullen i helgen, det hade varit något!

Aino löste iaf alla svårigheter utan stora svårigheter..   


Asfalt.

   


Grus.

 


Gungor.

 


Sandlåda.

 


Markering av föremål.

 


Och lite gräs grus på slutet.


Nästa  gång vill jag nog att ett par ungar ska ingå i lekparken!!

Tur att jag har egna som jag kan släppa lös och ha som störning..   


Hej på er!

Av riesens - 12 februari 2014 20:30

Så hade jag en ny spårstart, ett märgben och en toarulle..

Inget jag placerat ut, det låg bara där och väntade på mig!   


Det blev ett långt spår.

Jag tänkte att nu ska häxan få så hon tiger!!!

Hon gör livet surt för alla som är inblandade i hennes vardag, så jag hoppades på att hon skulle bli nöjd.

Det går aldrig som jag tänkt mig...   

 


Men underlaget var svårt och hon fick jobba hårt.

   


Hon var noga och fokuserad.

Glömmer varje år att marken verkar alltid vara lite svårare att spåra på när snön precis försvunnit.

Vet inte vad det är och denna säsong kan det inte bero på långt spåruppehåll och oerfarna hundar, för spårat har jag gjort utan uppehåll denna vinter, det måste vara något med underlaget..??

Mycke föroreningar som smälter med snön och lägger sig som ett täcke över marken och försvårar för hundarna..?

Äh, jag har ingen anning!

Svårare är det iaf varje år just vid detta skede.


 

Tog vinklar bra..


 

..markerade sina apporter fint.

Jag är nöjd med hennes insats!

Det var länge sedan som hon fick spåra ett så här långt spår..

 


Senare på eftermiddagen var det mer träning på schemat!

Barnen var med och lekte häst..

 


Hej vad de gick!!


En bra dag!

Jag ägnade en hel del tid åt sömnad också.

Linnea fick äntligen sitt draperi till sängen.

Något som uppskattades av båda barnen.   


På återseende! 

Av riesens - 10 februari 2014 16:15

Har lite kort och film från förra veckan och förr förra..

Det började med lite hästar, Linnea rider Casper.

Då var det vinter, det är det inte nu!!   

 


Förra veckan var jag duktig och fixade alla vovarnas pälsar.

Klart jag leker lite också..   

Ser ni vad det står?


Tränade lite uppletande med Qbus.

Han gjorde det riktigt bra!


 

Och så sööt han är!!!   

   


Sedan har jag börjat spåra igen.

Detta är andra spåret sedan snön försvann..

Första gick utan bara H-vete!!

Hade ont i händerna efteråt.. så spårar vi inte.

Och det kom hon ihåg dagen efter för då gick hon så fint så..   

Tog vinklar riktigt bra!

 
Andra vinkeln inte lika bra, men jag är sjukt nöjd med att hon faktiskt står still och låter näsan göra jobbet.

Väldigt noga med att ta reda på exakt vart spåret går!    


Det var en bra vecka förra veckan, lagom balans på det mesta!

Denna vecka måste jag få till några fler lydnadspass, annars kör jag väl på som vanligt!   


Hej på er!
 


Av riesens - 8 februari 2014 22:00

Ungefär så det känns när jag tittar på korten.

Förra helgen såg träningen ut som sådan..

Mycke snö, vinter!

Kerstin med sin Tessie.


 


Maria och Kax.

 


Jag och Qbus.

 


Måste få av fasta rullen då den hoppade ur, men tappra Qbus fipplade med den sne hängandes rullen och visar att han visst hittat någon trots en trasig rulle..   

   


Kerstin belönar Merlin på sista skicket!


Och så har vi söket idag, en vecka senare.

Vart tog snön vägen??

Inte mig emot..   

Fina Qbus gör återigen ett kanon sök!

   


Markerar sina figgar och påvisar i koppel lugnt och fint.

Ska bara få till lite bättre lydnad, men gammal man tycker inte att han behöver lyssna alla gånger...   

 


Hot Mama, var också med ut i skogen!

Starkt jobbat Lisa!

Och Dagny verkade ha legat hemma på kammaren och tänkt, för jäddrans så bra hon gick!!

 


Tina börjar få ordning på Fiffis stiglydnad..

 


..och så pressar vi matte att köra kopplade påvis!   

 


Samma sak för Maria med Kax, kopplade påvis.

Nästa steg är att ha kontroll på hunden ute hos figge också.

 


Han gick bra!

 


Tessie fick sina lurviga varma, kan man skriva så??

Det jag menar är iaf att hon fick jobba, och nog sjutton bevisade hon idag att hon bara är lat när hon inte tycker att hon behöver..

För nu gick hon och inte blev hon nämvärt trött heller!!

 


Vi hade med oss en stycke manlig figge också.

Lars med Rex var med och Rex bevisade att han minsann kommer ihåg trots långt sökuppehåll!!

Duktiga vovve!

 


Tack för helgernas aktivering av både mig och mina vovvar!

Syns snart igen!


På återseende!


Av riesens - 7 februari 2014 21:09

Det har varit dåligt uppdaterat här..

Konstigt, för nog sjutton har jag gjort saker och haft med mig kameran!

En lunch gick vi ner och tränade lite inomhus med störning.

Sådant är så himla skoj!

Borde verkligen göra detta fler gånger!

Vi började med lite inomhus sök, men de filmerna vågar jag inte lägga ut...   

Sedan körde vi lite lydnad.

 


Johanna och Fass!

 


Filmade lite så här kommer två korta klipp.

Lite fritt följ.


 

En inkallning!

Gulliga lilla hund...   


Träningssuget börjar komma tillbaka i takt med att Ainos vila är över.

Nu kör vi igen!!   


På återseende!
 

Ovido - Quiz & Flashcards