riesens

Alla inlägg under september 2012

Av riesens - 11 september 2012 12:15

Underbara, härliga, hundträning!

En hel helg med likasinnade personer, att bara prata, tänka, drömma och träna hund!

Fantastiskt roligt!

Att det sedan är för Monika Henriksson gör saken bara ännu roligare.

Nu får man sina fiskar varma..

Säger man så..?

Det jag menar är, att det är nu får man reda på alla små fel, i detalj(!) som man gör..

Jippii!

Typ..   


Barnen var med en del av dagen, de väntade på Mormor och Morfar.

Medans de väntade lekte de, såklart!

 


Malin med sin Laser.

 


Annika med Boogie under Monikas vakande ögon.

"Tvångsmys"

 


Barnen åt en tidig lunch.

Det fick bli pan pizza.

Sinom tar kort.

 


Pennor och skrivblock var med, det tränas på att skriva namn och bokstäver.

 


Lite mys på en filt med några godisar i varsin påse, får barnen att vara lugna en stund.

 


Jenny med Mischa.

Monika går bredvid och instruerar.

 


Jag körde fritt följ med Aino första passet.

Ville ha det filmat, alltihop.

Då kan jag gå tillbaka och se hur vi gjorde, om jag inte kommer ihåg all information som sägs..   


 

En snutt till fritt följ.


Sedan ville jag kolla på ställandet.

En massa bra saker sas, som inte bara rörde min hund, utan hur och vad man ska försöka se och tänka på när man lär in momentet och går vidare i det.
 
 

Vi provade även ställande under språng marsch.

Nyttigt som sjutton! 


 


Jeanette med Babbsan får instruktioner i apporteringen.

 


Sedan provade de "plankan".

 


Aino fick först demostrera hur plankan går till, så medans Babs provade tuggade Aino på bananskal..

 


..och myste på filten med barnen.

 


Linnea tar kort på sig själv..

 


Till slut kom dom!!

Barnvakterna!

Tack så jätte mycket!!

 

Och träningen kunde fortsätta.

Annika med Boogie på pass nr 2.

 


Plötsligt öppnar sig himlen och det blir en hagelstorm!!

 


Instruktören tar skydd!.. ha ha..

 


Qbus fick komma ut på eftermiddagen och vi fick lite tips.

Vi tränade bara fritt följ, hela psset.

Jag ska köra lite "hacka hacka" på honom.

 


Han gick mycke fint, pigg och glad!

Sådär som bara han kan vara!

 


Två korta filmer.


 

Om man lyssnar på vad åskådarna säger, så tror jag att mina fräser riesen gav ett positivt intryck till de som aldrig sett mig, eller är så van att se våran vackra ras..  

Man får tänka på vad som sägs när en video kamera spelar in.. ha ha..   


 


Måste avsluta med en bild på Jeanette och Babbsan.

Gillar skarpt hennes otroliga fokus!!

   


Nu undrar säkert alla som inte tränat för Monika förut, vad sjutton är plankan, hacka hacka, och tvångsmys för något...??

Ja, det får ni fundera på ett tag till..   

Söndagens bilder och filmer kommer.


På återseende!

Av riesens - 8 september 2012 07:44

Laddad som f*n!!

Ska bli jätte roligt!

Mer info kommer samt bilder!


På återseende!

Av riesens - 7 september 2012 07:45

  Kan det vara så att de sjungit för någon på dagis..?   


 

Hej på er!

Av riesens - 6 september 2012 16:52

Vi åkte till en lekpark igår efter skola och dagis.

Vi har varit där förr, det är en ganska stor lekpark med allt möjligt skojigt att leka med.


 


Vovvarna hängde på såklart!

Det blev mest en väntan, men det var med iaf.

 


Ilon har den turen att få vara lös, och hänga på ungarna i lekparken!

 


Vovvarna ska inte klaga..

Aino fick sig ett spår, samt lydnadsträning bredvid lekparken.

Qbus tränade jag också lite lydnad med.

 


Där finns en konstig snurrgunga, eller vad det är..??

Har inte riktigt förstått hur den ska fungera, men jag drar runt barnen så de hoppar och far.

Kul tycker de!

 


Ibland har nöden ingen lag...

 


Vi fick sällskap av Theres och hennes kompis, samt Theres lilla valp Zeke.

Aino var intresserad av den lilla krabaten!

Söta..

 


Trötta barn och trötta hundar, jag skulle kalla det, Perfekt!!

Gäller att passa på och göra saker ute nu, när det fortfarande finns lite fint och ljust väder..

Det går fort och snart sitter man med tända ljus och en varm kopp choklad i ett soffhörn inomhus och myser..

Imorgon blir det konditions träning, spår och lydnad.

På kvällen ska jag på kurs!

Längtar till imorgon!


På återseende!

Av riesens - 5 september 2012 20:17

Hösten är verkligen här!

Snabbare mörkt på kvällarna, efter åtta är det ingen mening att kliva ut..   

Det går fort nu..

Men i och med hösten så drar lite andra roliga saker igång!

Simskolan har börjat igen efter sommarens uppehåll.

Linnea tycker det är jätte roligt!

Simon lite avundsjuk..

Fast han är en riktig fegis vad gäller vatten!

 


Medans Linnea simmar roar vi oss i omklädningsrummet.

Lite frukt är alltid gott!

   


Sedan har jag tränat lite också.

Med betoning på lite..

Qbus har fått gått några lydnadspass men det är också allt.

 


Helgen kommer att spenderas på Knivsta bk och lydnadskurs.

Min föräldrar kommer ner och hälsar på.

Ser fram emot en trevlig helg!


På återseende!

Av riesens - 4 september 2012 08:45

Äntligen var det dax!

Stallet..

Sköna hästar..

Stina, som har denna lilla verksamhet, gick igenom lite med de nya barnen.

Vad olika kroppsdelar på en häst heter och hur man borstar.

Mamma, alltså jag, ville också borsta så jag hjälpte Linnea, kanske att jag tog över lite grann...

Men bara lite.. kanske..

Jag blev förvisad in i en annan box med en annan häst som jag kunde borsta på alldeles själv..   

He he..  



Linnea fick rida ett gotlandsruss som heter Filur.

Han är en av många som är född i det vilda på Gotlands slätter, Lojsta hed.

 


De tränade på att rida slalom mellan stolpar och göra halt.

De travade en hel del också, bra joggingpass för mig..   

 


Lite balans övningar.

Krama hästen..

   


En liten filmsnutt.


 Det var härligt att få vara i den miljön igen!

Underbart..


På återseende!

Av riesens - 3 september 2012 13:45

Vi var ett tappert gäng på 5st, som träffades i skogen denna ovanligt regniga lördagsmorgon.

En av dessa fem var Linnea.


Tiina med Annie var med.

Vovven var dock för snabb, men vi fick se snygga naglar!

Tiina körde flying och det var riktigt imopnerande!

Hunden slöt upp bredvid sin tysta matte klockrent på nästan alla skick!!

Själv brukar man få stå och hojta på hundarna, med ganska hög röst, för att få dem att passera mig inom en två meters omkrets...   

 


Kerstin med Tessie hade också trotsat vädret.

Linnea skötte kameran och tog kort.

   


Linnea och Maria.

 


Jag tyckte detta suddiga kort var jätte läckert!

Suddigt men ändå ser man tydligt blåbärs riset, utan blad..

 


Nästa hund var Aino.

 


Hon gick väl bra, eller, det var ganska mycke spring i början.

Men jag är nog nöjd med hennes prestation i skogen.

Hon fick gå på hitta övningar, med dubbla figuranter på slutet.

Det var skoj, sa damen.

 


Lite drickyoghurt tog Linnea med sig.


Sist ut var Kax.

Då började man känna sig riktigt blöt!

Lösrullar var dagens övning.

   


Linnea figgade 2 gånger för Kax.

Hon är duktig, behöver slipas till lite, men ändå duktig.   

   


Efter söket skulle vi på bio, så det var hem och duscha samt käka lite lunch innan vi for iväg igen.

Vi kollade på Disneys Modig.

Bra film, rekommenderas!

 


Efter bion tränade jag och Linnea lite lydnad.

Jag körde Aino medans Linnea tränade Ilon på agilityplan.

Duktiga vovvar!


På återseende! 

Av riesens - 2 september 2012 19:55

..tävling!!

Jag klev upp jätte tidigt, rastade vovvarna, Aino fick springa och härja precis så mycket som hon ville!

Vi packade för både tävling och ridning.

La ett spår till Aino på väg till tävlingen, för kanske, kanske så skulle jag kunna tävla och då vill jag inte ha piggare hund än nödvändigt..   

Väl på tävlingsplatsen fick jag reda på att jag fått startnr 1, och jag kommer hinna med både tävling och ridningen!

Platsen gick bra, lugn och fin.

Värmde upp Aino och hon kändes ok.

Gick in och gjorde en hyfsad lydnad.

Hon gick inte så bra i linförigheten, plogade mer än sist men inget blicksläpp, full fokus på mig! 8 poäng.

Läggandet gör jag tydligen ett dk..? 8 poäng.

Inkallningen, det är fortfarande inget bra avslut. 9 poäng.

Ställandet gick tydligen bra?

Det borde ha varit här som dk kom in, men inte enligt domaren. 9 poäng

Apporteringen, nja..

Hon lyfter sin lilla söta rumpa när hon ska ta apporten. 8,5 poäng.

Hopp över hinder. 9 poäng.

Helhetsintryck 9 poäng.

Summa 178,5 poäng och en 4:e placering.


Bilder från helgens träningar och aktiviteter kommer.

Skyddet ställdes in pga allt regn, väldigt halt i gräset.

Så eftermiddagen tillbringades inomhus med film!


På återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards